Sotsiaalsete Oskuste Grupi Viimane Kohtumine

Eelnenud laupäeval toimus meie viies ehk viimane kokkusaamine sotsiaalsete oskuste arendamise gruppidega.

Olin valmistunud kokku võtma kõiki neid mõtteid ja tundeid, mida oleme koos lastega mänguruumis jaganud ja harjutanud. Valmistasime savist oma kõige tugevama tunde ja lasime loovusel lennata oma isikliku Kollaaži loomisel.

Seekord alustasime emotsiooni kaartidega laua ääres. Mängu eesmärk oli teistele lastele näidata kaardil olevat tunnet oma näoga nii, et nad selle ära arvaksid. Mäng läks ootamatult väga põnevaks ja näha oli palju elevust nägude tegemisel.

Jälgisin ja järeldasin, et lapsed on julged oma arvamust välja ütlema, nad arvestavad teise lapse mõttega ja aitavad jäljendamisel oma näoga. 

Peale seda vaatasime ja sorteerisime välja need emotsioonid, millega on lihtne toime tulla ja millega on natuke keerulisem. Kõik said välja valida enda jaoks kõige raskemini juhitava emotsiooni ja seda siis savist tegema hakata. Eranditult kõik osalejad valisid selleks emotsiooniks VIHA. Tuletasime meelde erinevaid viha juhtimise viise, mis lastel meeles oli.

Mõned mõtted lastelt:

“Mina teeksin seda rusikatega asja” (selle asja nimi oli pingutus-lõdvestus)

“Mina tean, mina hakkan numbreid lugema!”

“Mina hingan hästi sügavalt ja mitu korda.”

“Mina lähen oma tuppa puzzlet panema ja tulen siis välja kui olen rahunenud.”

“Aaa, see raputamine oli ka lahe!” (näitas meile)

Vestluse käigus said lapsed aru, et kõik tunded on meile lubatud ja normaalsed aga mõnega on lihtsalt nii keeruline toime tulla, et peab ikka harjutama ja meelde tuletama. 

Savikujud valmis saadud, oli kõikidel võimalus luua oma maailm suurele paberile kollaažina. Selleks olid mul välja otsitud lego ajakirjad, kust igaüks sai omale meelepärase välja lõigata ja kleepida oma paberile. Samal ajal (lastele suureks üllatuseks) sai iga laps küsida youtubest enda lemmiklugu taustale kuulamiseks. Laulud ja muusikad, mille lapsed valisid, jätan ma seekord enda ja laste teada, et midagi jääks ka saladuseks. 

Loovtööd valmis, sai iga laps ka soovi korral rääkida kas minule või teistele lastele, mida ta sinna kleepis ja milline tema maailm välja tuli. 

Lõpetuseks lahendasime koos erinevaid situatsioone ja probleeme, mis kellegil meelde tuli. Kuna sellel hetkel oli väga teemakohane salapärane mees meie kodulinnas, siis nii mõnigi laps võttis selle teema üles.

Rääkisime, kuidas käituda siis, kui:

  • keegi jälitab sind autoga või jala;

  • keegi võõras pakub sulle kommi, raha või tahab näidata väikeseid kutsikaid või kassipoegi;

  • keegi kutsub sind kõrvalisse kohta;

  • keegi on sinu kodu ukse taga kui oled üksi kodus;

  • keegi sinuvanustest jagab kõikidele kommi aga sulle ei anna;

  • sa oled suures kaubanduskeskuses oma vanemad ära kaotanud ja ei leia neid üles.

Sellised teemad teevad lapsi väga tõsiseks, tekivad vaidlused ja erinevad lahendused/arvamused, ja seetõttu ongi neist vajalik rääkida! Lapsed lähevad lugudega väga kaasa, otsitakse oma eludest sarnaseid olukordi ja oodatakse täiskasvanu poolt suunamisi, mis võiks neid lahendusteni viia. 

Oli lapsi, kes polnud kuulnudki, et need olukorrad võivad tekkida ja me ei oska neid ette näha aga oli ka neid, kellel oli varuks mitu lahendit kui üks ei peaks toimima. 

Meie viimase kokkusaamise puhul oli meil ka väike lõpetamine. Iga laps sai kingituseks väikese mänguasja, kes istus “limapurgis”, kommi suu magusaks tegemiseks ja tunnistuse, et on osalenud sotsiaalsete oskuste arendamise grupis.

Kokkuvõtteks:

Need viis korda, mil ma gruppidega kohtusin, nägin laste väga erinevat ettevalmistust nii lasteaia kui ka kodu poolt, et sügisel kooliteed alustada.

Lasteaia lõpetamine on ühe väga olulise eluetapi lõppemine. Saab läbi üks ilus ja turvaline aeg, mil vanem viis lapse käekõrval lasteaeda ja sealt peale tööd ta ka kätte sai. 

Koolis on vaja tulla toime uute lastega, uute õpetajatega, uute reeglitega, tunnis paigal püsimisega, vahetunnis mängimisega ja palju muuga, mis kõik uus. Proovi siis kõige selle keskel veel õppida ja meelde jätta!

Vanematena me kõik soovime oma lastele turvalist ja hoitud kooliteed, selleks mõned mõtted laste poolt, et neil oleks seda koos lihtsam teha:

  • Kuula mind, päriselt.

  • Arvesta ja hooli minu mõtetest.

  • Arutle minuga koos erinevate situatsioonide üle, lase mul ise leida erinevaid lahendusi. (Uskuge, nad on väga nutikad seda tegema.)

  • Lase mul eksida, et ma saaksin õppida ise oma kogemustest.

  • Las ma olen mina ise.

  • ARMASTA MIND!

Next
Next

Sotsiaalsete Oskuste Grupp 3. ja 4. kord